Różnice w wartości ligi

Różnice w wartości ligi

Klubowe mecze przyciągają zainteresowanie milionów widzów przed telewizorami, ale także sprzedają tysiące karnetów na cały sezon i są w stanie zapełnić kasę klubu dochodami ze sprzedaży pamiątek klubowych. Koszulki, czapki, szaliki, emblematy, plakaty, albumy i inne wydawnictwa klubowe – sprzedawane na stadionie i w jego okolicach, to dla większych klubów wielomilionowe dochody miesięcznie. Aby jednak rywalizację pomiędzy danymi klubami chcieli oglądać nie tylko wierni kibice z danego miasta czy ultrasi, z pokolenia na pokolenie przyzwyczajani do nieustępliwego wspierania swojej drużyny – niezbędny jest poziom sportowy. Dlatego takie ligi jak angielska, hiszpańska czy ostatnio nawet niemiecka, nie mają problemów z pozyskaniem bardzo dochodowym kontraktów sponsorskich i umów telewizyjnych z bardzo odległymi krajami afrykańskimi czy azjatyckimi.

Kibiców takich klubów jak Real Madryt czy Barcelona, spotkać można na całym świecie, ale ogromna w tym zasługa przede wszystkim poziomu samej ligi. Zespoły jak Barcelona czy Real nie byłyby dzisiaj w tym miejscu, w którym szczęśliwie się znajdują, gdyby nie wysoki poziom ligi, jej wysoka oglądalność i stała konkurencja oraz rywalizacja i presja ze strony reszty zespołów. To także stwarza możliwości nabywania młodych i utalentowanych zawodników z własnego podwórka – nawet jeśli odbywa się to na zasadzie wykupywania lepszych zawodników po sezonie zasadniczym przez lepsze zespoły. W końcu lider obrony czy ataku takiego zespołu jak Atletico nie da się długo kusić propozycjom z tak legendarnych i spełnionych drużyn jak Barcelona czy Real. Im silniejsza liga i więcej jest mocnych zespołów – tym więcej jest ciekawych meczów.

Ważne, aby emocje nie budziły tylko dwa spotkania w całym sezonie, jak ma to miejsce w Polsce przy okazji rywalizacji Lecha z Legią. Najważniejsze, aby mecz dwunastej i ósmej drużyny w tabeli również pełen był nieoczekiwanych zwrotów akcji, ciekawych strategii, agresji, wielu bramek, a także dobrze wyszkolonych technicznie zawodników. Za to każdy sponsor i telewizja gotowy jest zapłacić zdecydowanie więcej, więc ligi robią wszystko, aby podnosić zawartość i wartość oferowanych przez siebie praw telewizyjnych. Można to osiągnąć na wielu różnych płaszczyznach – niekiedy poprzez zmniejszenie ligi i wyrzucenie z niej niepotrzebnych przeciętnych zespołów. Kiedy indziej rozwiązaniem może być właśnie wydłużenie ligi, jeśli problemem jest zbyt luźny kalendarz i harmonogram meczów danej ligi, uniemożliwiający chociażby prawidłowego przygotowanie się fizycznie do wyzwań wcześniej zaczynanego sezonu prekwalifikacji do pucharów europejskich.

Add Comment